Piko ikerteherkocsi

2021.12.26. 10:48

Ismét egy újabb beszerzést van szerencsém bemutatni ezen poszt keretei között. Szokás szerint nem volt tervben, de amikor megláttam, kénytelen voltam egy gyors döntést hozni, aminek ez a  beszerzés lett az eredménye. Magát a modellt már régóta kinéztem magamnak, de valami oknál fogva irreális árat sikerült rábiggyeszteni szegényre, így teljesen letettem már róla. Nem is egy új kiadás, már évek óta elérhető, de valami oknál fogva most úgy döntöttek, hogy ideje kisöpörni a raktárat és leakciózták. Eredetileg egy másik, itt a blogon már beharangozott, de még nem bemutatott modellért mentem, amikor találkoztam ezzel az akciós vagonnal, így elhoztam mindkettőt. A Piko 54417 cikkszámú iker tehervagonjáról van szó, mely a Modell & Hobby üzletében majdnem 40% kedvezménnyel (volt) kapható. Ugyanez a gyártó már kiadta korábban ennek a tehervagonnak a szimpla változatát, így gondolom ezért is döntöttek úgy, hogy a viszonylag kis befektetéssel előállítható ikervagon is kiadásra kerül. Lényegében két szimpla vagont raktak a dobozba egy Piko közelkapcsolóval összekötve, és már mehetett is a boltok polcaira. Olyannyira elégedettek voltak a leleményességükkel, hogy az árat is egyszerűen megduplázták, nem gondolkodtak rajta sokat. Emiatt is maradt ki eddig számomra ez a beszerzés, ár-érték arányban nem érte volna meg meglépni a dolgot, viszont a mostani akciózással már mindenképp jó üzlet, főleg, hogy nekem személy szerint mennyire tetszik ez a vagon típus. A szokásos formát követve az új szerzemény adatai:

  • 293 1088-4, Hillmrrs, MÁV.

Maga a vagon egy eltolható oldalfalú, zárt, kéttengelyes teherkocsi, mely ikerkocsivá lett alakítva kettő vagon összekötésével. Érdekes konstrukció, birizgálta a fantáziámat, hogy mi értelme volt létrehozni egy altípust és mivel tud többet nyújtani egy ikerkocsi, mint kettő szimpla. Így picit utánajártam, vegyes információkat találtam róla. Egy forrás szerint a MÁV-Tiszavas Járműjavító Kft gyártotta/alakította át, másik szerint Szabadkán jött létre a típus, de olyat is olvastam, hogy a prototípust Szolnokon készítették. Ezen kívül a másik információ róluk, hogy 2011 környékén már egy nagyobb részük szétvágásra várt, így valószínűleg nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, vagy csak szimplán kiváltásra kerültek négytengelyes változattal. Arról viszont nem találtam semmit, hogy miért jött létre ez a konstrukció. Ha esetleg a kedves olvasó több információval rendelkezik efelől, szívesen fogadom, ha megosztja velem.

A rövid kitekintés után térjünk vissza a modellre. A vagon a Piko Classic sorozatában került kiadásra, kidolgozottságra nem lehet panasz. Mindkét egység mindkét tengelye minimális mértékben képes az elfordulásra, így az igazán szűk ívekben is bevethető. Mint a bevezetőben említettem, a két egység között a Piko saját rövidkapcsoló megoldását találjuk, amely az én véleményem szerint a Rocoétól elmarad használhatóság tekintetében, bár miután a vagont sínre helyeztük, nincs szükség ennek bontására, így nem zavaró. A vagon meglehetősen részletes, a kapaszkodók külön elemek, nem a kasztnira vannak öntve. Az alváz kifejezetten sűrűn van pakolva apró elemekkel, ami egész problémássá teszi a vagon kiemelését a dobozból.

A csomagolást tekintve a modell egy masszív, műanyag hőformázott csomagolásban érkezik. A szokásos nejlon kicsit alul lett méretezve, annak segítségével nem lehet a két vagont kiemelni, a gyárilag összeakasztott közelkapcsoló pedig szintén nem segít a mozgatásban. Ennek megoldására én kicsit átszabtam ezt a nejlont, és félbevágva, majd keresztbe a vagonok alá téve már értelmesen használhatóvá váltak. Így már a két vagon kiemelhető egyszerűen, akár a közelkapcsoló bontása nélkül is. 

A vagon kivitelezésére visszatérve, a festésre és a feliratozásra sem lehet panasz. A szimpla vagon kivitelétől eltérően a tető színe és az alváz világosszürke, de ez a valóságnak megfelelő. A feliratok tekintetében szintén az igazinak megfelelő állapot köszön vissza a modellről, csupán az ikervagon két szélén találhatóak meg a pályaszámcsoport és raktéradatok feliratai, önmagában az egyes egységeken csak az egyik oldalon. A piktogramok, apró feliratok szintén élesek, az emelési pontok, vonatnemváltó és hasonló karok gyárilag ki vannak festve, melyek emelik a vagon színvonalát, de azért manapság ez már elvárható. A homlokfalon a fővizsgatáblázat szintén tetszetős részlet.

Egy negatívum, ami feltűnt, hogy az ikervagon azon egységén, amelyen nincs feliratcsoport, a bárcatartó ugyanúgy ott van, ez az eredetin leszerelésre került. Szintén hiányzik a fékkerék, ez külön kiegészítőként sincs mellékelve a vagonhoz. Kisebb pontatlanság, hogy a homlokfalon a kapaszkodó rövidebb, és az ellentétes irányba hajlik, mint az eredetin, de ez használat közben láthatatlan.

Természetesen a vagon rövidkapcsoló-kinematikával van szerelve az ikerkocsi mindkét végén, így a számunkra szimpatikus kapcsolóval használhatjuk a vagont. Rövid tesztelés során megállapítottam, hogy a vagon jó futástulajdonságokkal rendelkezik, szépen gurul, ívekben sem problémás, nem siklik könnyen.

Összegezve a fentieket, az akciós árral együtt ez a vagon egy mutatós darabja lehet bármelyik magyar tematikájú gyűjteménynek. Az alábbi galériában találtok néhány képet a modellről, jó szórakozást. 

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr3716760992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása