M41 2182

2023.12.11. 18:40

Jelen bejegyzésben egy olyan modell kerül bemutatásra, aminek a megjelenése már nagyon hosszú ideje esedékes volt, de csak az előző évben valósult meg. Az egyik legelterjedtebb magyar dízelmozdonyról van szó, amely szinte bármilyen szerepkörben bevethető, univerzális és a mai napig sokfelé előfordul a nagyvasúton. Formáját tekintve sem egy bonyolult jármű, semmilyen trükkös részlet nem lakozik benne, ami indokolta volna, hogy egészen eddig ne kerüljön a boltok polcaira a 30 éve elkészített Fuggerth mozdony kihívója. Hosszú idő után végre megtört a jég, nem kevés közreműködés és beleölt energia eredményeképpen a cseh MTB megjelentette az M41-es sorozat magas színvonalú, mai elvárásoknak megfelelő modelljét, ezzel véget vetve a Fuggerth egyeduralmának. Nem is volt kérdés, hogy amikor először lehetőség nyílt a mozdonyra történő rendelés leadására, éltem is vele és onnantól kezdve csak várni kellett az időpontot, amikor is a mozdony megérkezik a boltokba. Természetesen nem én voltam az egyetlen, aki így tett, aminek meg is lett az eredménye: az első eresztésből nekem nem jutott, amit először bántam is, főleg, hogy nem volt konkrét ígéret a következő eresztés érkezésének időpontjára. Így hát teltek-múltak a napok, újabb eresztés nem érkezett, helyette viszont érkezett sok, a modellt bemutató bejegyzés az újdonsült tulajdonosok részéről.

Kezdeti problémák

Ezek nagy többségében arról számoltak be, hogy bizony nem sikerült tökéletesen a modell és a külső megjelenés alapján megalkotott igen pozitív előzetes  vélemény hamar az ellenkező irányban kezdett változni, amikor már a játszhatóság és funkcionalitás is képbe került, mint szempont. Az egyik legnagyobb probléma a fények átvilágítása volt, amelynek köszönhetően a homlokfalon található vörös és fehér fények egyidejűleg világítottak, mi több, sok esetben a kaszni is világított a lámpák környékén. Hála égnek viszonylag nagy port kavart a dolog és a probléma visszajutott a gyártóhoz, aki a következő eresztésre már orvosolta is a hibát, ami külön örömöt jelentett számomra, ugyanis ebbe a szórásba már én is befértem és végre kézhez kaphattam a modellt.

Tekintve, hogy egy slágertermékről van szó és már sok idő eltelt a megjelenés óta, számos beszámoló megtalálható róla az interneten, de azért én is szerettem volna leírni a gondolataimat vele kapcsolatban. A szokásos formátumot követve tehát az új beszerzés adatai:

  • M41 2182, MÁV
Külső

A modell formavilága, főleg a Fuggerth verzióhoz szokott magyar modellezőközösség számára, nagyon hűen visszaadta az eredeti gép vonásait. A gyártó kisebb kapacitásai ellenére is egy nagyon sok szempontból pontos, élethű modell került elkészítésre, aminek természetesen meg lehet találni a gyenge pontjait, de ez igazán nem von le sokat a modell értékéből. Sok apró részlet került kidolgozásra, ami korábban csak kisszériás átalakítások során került fel az alapmodellre, mint például a mellgerenda sarkainál található fellépők vagy a távvezérlési csatlásfejek. Szintén szép részlet az alsó homlokfényszórók házán található trepni, vagy az áttört szellőzőrács, benne ventillátorokkal. A vezetőfülke is kialakításra került, igaz, ennek a megfelelő színezése elmaradt, ami könnyen orvosolható probléma. A mozdony oldalán található légbeömlő nyílás szintén szépen lett kialakítva, légterelő viszont nem került rá, ami bizonyos korszakban valóban létezett így. A Fuggerth modell egyik nagy hibáját, az ablakok méretét itt a valóságnak megfelelően alakították ki, ami sokat számít az összkép kialakításánál. Az ablaküvegek tiszták, átlátszóak. Szintén kialakításra kerültek a homokolóládák betöltő nyílásai. A forgóváz kialakítása szintén nagyon szép, áttört, nem egybeöntött maszk került felhelyezésre, így növelve a részletgazdagságot és élethűbb megjelenést kínálva. A felfüggesztés és himbák imitációja a Fuggerth-tel ellentétben itt a forgóvázmaszkra került rögzítésre, elősegítve a szűk íveken történő gondtalan elfordulást. A megjelenést követően az egyik problémás pont a forgóváz kapcsán került felfedezésre, ugyanis a pályaszám alapján a gépnek ferderugós forgóvázzal kellene rendelkeznie, míg a modellen állórugós került kialakításra. 

Frissítés: a korábbi írásomat kiegészítendő, hogy a mozdony eredetileg állórugós forgóvázzal rendelkezett, amely az utolsó időkben került kicserélésre ferderugósra, így ez a részlet is a valóságnak megfelelő. A kommentszekcióban olvasható részletes magyarázat képi bizonyítékkokal.

Tekintve, hogy a gépek forgóvázai rendszeresen cserélgetésre kerülnek egy-egy felújítás alkalmával, ez szintén nem egy olyan probléma, ami ellentmondana a valóságnak. A külsőn tovább haladva szintén apró részlet a gázolajtartályokon megtalálható csövek imitációja, ami szintén a kisszériás átalakítások esetében volt korábban megszokott. A gázolajtartályok kapcsán szintén megemlítendő részlet, hogy a valóságnak megfelelően a mozdonyszekrénynél szélesebbek, az alól kismértékben kilógnak, ezáltal tovább növelve a valósághű megjelenést. A mozdony oldalán végigfutó rács szintén a valóságot jól modellező elem, a mozdony közepén található géptérablak kialakítása is pontos. A szemlélődő számára az egyik leghamarabb feltűnő apró részlet az áttört tetőszellőző, amely véleményem szerint nagyon sokat emel a mozdony összképén. A kémény kialakítása talán egy picit elmarad a többi részletnél megszokott minőségtől, de összességében szintén nem zavaró. Szintén sokat emel a mozdony megjelenésén a sok különálló kapaszkodó, a mozdony homlokfalán és a feljáróajtóknál is.

A festés tekintetében már jobban meglátszik, hogy kisebb volumenű gyártó termékével van dolgunk, de a nagy képet nézve itt is kijelenthető, hogy együtt lehet élni ezen problémákkal. Az alváz és a kaszni találkozásának környékén találhatóak átfolyások, maszkolási hibák, egyenetlenségek, de ezek főleg közelről, figyelmesen nézve tűnnek szembe. A színeket tekintve a gyártó jól választotta meg a festéket, jól illik a többi MÁV modell színvilágába. A mozdonyszekrény vörös színe, éppúgy mint a homlokfal sárgája jó árnyalat. A feliratok szépek, élesek, jól olvashatóak és részletesek. Tamponálásra kerültek a homokolóláda nyílásai, az emelési pontok, illetve a súlytábla is. 

Összegezve a külsőt, a modell nagyon jól sikerült, szinte tökéletesen visszaadja a mozdony jellegzetességeit és ehhez megfelelően kiválasztott színvilág társul. Ha figyelembe vesszük a modell árát, nagyon jó ár-érték arányt vélhetünk felfedezni.

Belső

A külső átvizsgálása után folytassuk a modell elemzését a belsővel. A sokat emlegetett Fuggerth modell is digitális panellel rendelkezik, viszont ott a 8 tűs dekóderfoglalat számított alapnak. Az MTB modelljének esetében már PluX22-es foglalat került beépítésre, ennek megfelelően funkciók tekintetében is sokkal változatosabbak a lehetőségek, amelyekkel a gyártó élt is. A digitális panel alatt egy lendkerékkel felszerelt motor található, amely a mozdony önsúlyával együtt egy nagyon jó futástulajdonságokkal rendelkező mozdonyt eredményez. A modell hangdekóder fogadására elő van készítve, így például a Digitools által elkészített Csörgő hang is gond nélkül használható. A dekódernek köszönhetően elérhető a mindkét oldali fülkevilágítás, illetve a gyakori ingavonati üzem miatt mindkét oldalon lehetőség van a fények lekapcsolására, ezáltal valósághűbb üzemet kialakítva. A mozdony nagyon szép lassúmenetet produkál, magabiztosan vontat hosszabb szerelvényeket is és a megfelelő dekóder beállításokkal nagyon realisztikus a pályán.

Nálam a már korábban említett Digitools hangdekóderrel szolgál a gép, ami szerintem egy nagyon jól összerakott hanganyag és a különböző extra hanghatásoknak hála nagyon élethűvé lehet varázsolni a játékot. A kerekek kattogása, illetve a jellegzetes forgóváz nyikorgás nagyon sokat ad a játékélményhez, emellé társul a nagyon tiszta és jó minőségű mozdonyhang.

Az alábbi (sajnos meglehetősen kézből készített jellegű) videón meghallgathatóak utóbbi részletek:

Futástulajdonságok

Mint korábban már említettem, a mozdony nagyon szép lassúmenettel rendelkezik, de emellett tetemes önsúlyának köszönhetően magabiztosan vontat hosszabb szerelvényeket is. Akárcsak a Fuggerth gép esetében, ennek a modellnek is mind a négy tengelye hajtott, és áramszedési problémákkal sem találkoztam még. A forgóváz felfüggesztésének imitációja lehetővé teszi a szűkebb íveken történő használatot is, így egy nagyon jól játszható modell került kifejlesztésre. A mozdony kurzkupplung kinematikával rendelkezik, így közelkapcsolóval  is tudjuk használni, ami ismét csak növeli az összhatást.

Feljavítószett

A megjelenést követő negatív hangok által felfedezett hiányosságok orvoslására idővel megjelentek különböző feljavító készletek, hogy azt a néhány hibát is kiküszöbölhessük, ami a modellen megtalálható. Ilyenek például az oldalsó légbeömlő nyílás légterelője, védőrács a kürtök elé, fellépő az ütközőre és hasonlók. Teljesen jogos a létjogosultságuk, de aki úgy dönt, hogy ezek nélkül szeretné használni a mozdonyát, annak sem kell égbekiáltó problémákkal együtt élnie. Elképzelhető, hogy ez már csak a szokás hatalma, hogy az M41-es modell akkor teljes, ha van hozzá egy feljavító szett.

Zárszó

Végezetül az alábbi galériában meg tudjátok tekinteni azt a pár képet, amit a mozdonyról készítettem. Úgy gondolom, hogy nincs szükség hosszasabb összefoglalóra, ennél jobb M41-es modellt nem hiszem, hogy kaphattunk volna és azt hiszem, nem is lett volna rá szükség, hogy ennél jobb legyen, mert az már a játszhatóság és funkcionalitás rovására ment volna. Én lelkesen várom a következő szériákat, amikkel egyébként nem kapkod a gyártó, azóta egy retró festési változat jelent meg, semmi egyéb. Reméljük, idővel azért ez változni fog.

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr617770374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

V63-017 2024.02.07. 12:30:41

A 2182 aktív korában mindig is függőleges rugós forgóvázzal dolgozott. Egy Gyenes Viktor fotót találtam a neten, ahol valóban ferde rugós van alatta. A kép 2004-ben készült, amin jól látható, hogy a mozdony alvázán az emelési pontok takarólemezei le vannak véve. Ebből arra tudok következtetni, hogy mivel maga a gép motorhibával (ha jól emlékszem kikönyökölt) állt meg, a forgóvázát megkapta egy másik gép, aminek a forgóvázát meg berakták a 2182 alá. Valószínűleg ezeken a forgóvázakon húzták el remotorizációra Szolnokra.

V63-017 2024.02.07. 12:33:57

@V63-017:
Gyenes Viktor fotója 2004. 06. 23-i dátummal:
img10.indafoto.hu/9/3/66763_29e0a1f2cb05332359d74a207ba1cadb/7481973_123a08a888192f9e64f0146e2eb85ea0_xl.jpg
Ez pedig a LocoClub-on szereplő kép 4 nappal előtt a csoportemelőn még a függőleges rugós forgóvázzal:
www.lococlub.hu/Kepek/dscf0055_7.jpg

modellfan 2024.02.11. 18:20:15

@V63-017: Köszönöm szépen a helyesbítést, ez tiszta vizet önt a pohárba! Kiegészítettem a bejegyzést is a friss infókkal.
süti beállítások módosítása