Lengyel kocsik

2020.08.21. 13:13

Nagyjából két hónappal ezelőtt írtam az NMJ-ROBO által kiadott lengyel kocsik modelljéről, mint friss beszerzés. Abban a posztban két új kocsit mutattam be, viszont említettem, hogy a későbbiekben még fog érkezni pár újabb, mivel több részletre bontottam a vásárlást. Jelen poszt célja, hogy bemutassa a következő részletet, többek között. A norvég kocsik mellett a poszt másik részében a Heris által évekkel korábban belengetett lengyel kocsik hirtelen, a semmiből megjelenő újabb kiadásának egyik példánya kerül bemutatásra. Azt már az elején leszögezném, hogy régen voltam ennyire elégedetlen egy új beszerzéssel, főleg ilyen árkategóriában, de ez a mostani ilyen volt. De mielőtt rátérnék a részletekre, a szokásos formában tehát az újdonságok pályaszámai:

  • 20-37 170-7, Bo, MÁV-START (NMJ),
  • 20-37 110-3, Bo, MÁV-START (NMJ),
  • 20-37 020-4, Bmo, MÁV (Heris).

Mint a pályaszámokból kiderül, a két NMJ kocsi hatodik korszakos festéssel rendelkezik, mint előző társaik, a Heris modellje viszont negyedik korszakos, világostetős vastagcsíkos festéssel. Szigorúan véve, egyik se illik a gyűjteményembe. Na de akkor jöjjenek a részletek.

NMJ

Az előző posztban meglehetősen pozitív képet festettem az NMJ kocsijairól, ami talán betudható annak, hogy ezek voltak az első NMJ kocsijaim, illetve a magas árcédula miatt lényegében el akartam hitetni magammal, hogy ezek tényleg magas minőségű kocsik. Viszont az is igaz, hogy nem találtam olyan sok hibát, és amiket találtam, talán azok sem voltak olyan óriásiak, hogy kiverje a biztosítékot. Amikor megrendeltem ezt a második pakkot, már eleve picit rossz szájízzel tettem, amit a hirtelen képbe kerülő, nem tervezett Heris kocsi miatti árnövekedés okozott, ugyanis még mindig nem vagyok hozzászokva, hogy egy szimpla személykocsinak ilyen magas legyen az ára, mint a norvég gyártó termékei esetében, de ezt az előző posztban már kifejtettem. Amikor az átvételre került a sor, már szkeptikusan mentem a boltba, ugyanis olvastam a fórumon, hogy meglehetősen sok a hibás darab. Így az áruházban tüzetesen szemügyre vettem a vagonokat, és sorra hozattam az újabbakat, a boltosok nem túl nagy örömére.

Meg kell mondanom, hogy az eladólány kedves és segítőkész volt, ő nekem adott igazat, bár szegény nem volt a vasútmodellek terén otthon, a kollégája, aki ért hozzá, épp nem volt bent. Az ő (feltételezéseim alapján) főnökük viszont ritka mogorva és paraszt stílusban méregetett, illetve morgott a bajsza alatt, amikor mutogattam az adott példányon a vagon festési hibáit. Amikor a harmadik vagonra már azt mondtam, hogy ezt el tudom hozni, viszont hiányzott a kis kiegészítős zacskója, kijött a pult mögül és alaposan végignézett mindent, mert biztos volt benne, hogy én szórtam széjjel. A harmadik személy, egy idősebb bácsi (feltételezésem szerint talán a tulaj), csak figyelmesen követte a folyamatot, de nem szólt egy rossz szót sem, így egyedül azzal a bunkó taggal nem szimpatizálok, viszont ő rémlik még régebbről is, híresen paraszt stílusa miatt. Valószínűleg nem véletlenül dugdossák a raktárban, és csak végszükség esetében kerül a vevők elé.

Visszatérve a modellre, az előző beszerzéshez képest plusz 3000 Ft-tal nőtt a vagonok ára, ami tovább növelte a rossz szájízemet. Igazság szerint vehettem volna egy másik boltban a korábbi áron, de addigra a rendelést már leadtam, így végül maradt. A modellek csomagolása továbbra is minőségi, ezzel kapcsolatban nincs kifogásolni valóm. A vagonok tekintetében a korábban említett hiba, mely szerint a folyosó oldalon két-két ablak nem osztott, ugyanúgy megtalálható ezeken is. A bevezetőből pedig kiderül, hogy a festési hibák is szintén megtalálhatóak, jelen esetben kellett is válogatnom, mire olyat találtam, amit el is hoztam. A feliratok viszont szépek és élesek, azokkal nincsen probléma. Érdekesség, hogy az egyik vagon (408.104) MÁV-START logóval rendelkezik, amellyel kapcsolatban botrány alakult ki, valami jogdíj kapcsán, így az ilyen logókat feltüntető vagonok modelljeit nem árusíthatták hatósági intézkedés miatt. Ehhez képest, nekem minden további nélkül kiadták a boltban, valószínűleg addigra már elrendezték a problémát. A vagonok belső berendezéssel és világítással rendelkeznek, ebben is megegyeznek az előző két kocsival. Futásukat tekintve a rövid bolti teszt alapján lényegében nem problémás, ezt főleg a Heris kocsi tesztjének fényében kellett felértékelnem. Összességében szólva, a forma jó, a festéssel vannak gondok, viszont technikailag nem problémás a vagon, így hosszútávon meg fogok vele barátkozni. Az ára magas, és ha valaki egy nagyobb hibával rendelkező példányt fog ki, akkor talán már nem is éri meg megvenni.

Az alábbi galériában találtok képeket a vagonokról:

Heris

A norvég gyár kocsijai bemutatásánál úgy tűnhetett, hogy problémás modellről van szó. Valószínűleg a Heris kocsi bemutatása után ezt átértékeli az olvasó, ugyanis utóbbi aztán tényleg problémás. Ha eleve azzal kezdjük, hogy a vagon vagy 8 évet késett a bejelentéshez képest, de még ha csak az előző szériát vesszük, akkor is 3 év után jött újabb eresztés, az már eleve nem túl fényes. Azt pedig messze nem állíthatjuk, hogy 2017-ben elárasztották volna a boltokat a vagonok, én is Ebay-ről tudtam egy utolsó példányt elcsípni az első pályaszám variációból. Viszont most tekintsünk el a késéstől, örüljünk, hogy most megjöttek a vagonok. Hála égnek az árcédula jelentősen az NMJ alá lőtte be a vagonokat, viszont egyből leszögezném, hogy belső világítást hiába is keresünk a termékben, nincs. Viszont ugyanúgy nincs hibás folyosó oldali osztatlan ablak, ami pozitívum. Cserébe van más, sajnos. A bolti tesztkör során megtapasztaltam, amiről a fórumon szintén hallottam már, nevezetesen, hogy a vagon szorul az ívben. Sajnos már R4-es ívben is megszorul, R3-ban meg lényegében megáll, mint a szög. Valljuk be, azért kevés rosszabb tulajdonsága lehet egy személyvagon modelljének. Hála égnek a fórumon hamar elterjedt egy megoldás ennek a problémának az orvosolására, a forgóvázcsap hézagolásával a szorulás megszűnik. A fórumon 0,3 mm-es alátétet említettek, én 0,4-eset használtam, viszont így már tényleg szépen gurul a vagon. Viszont ezután megvizsgáltam az első szériás Heris kocsimat is, és az nem szorult az ívekben, R4-en egyáltalán, R3-on meg csak a szokásos mértékben, amit a hosszú kocsik szoktak produkálni. Ez legalább magyarázza, hogy miért tartott 3 évig az újabb széria, el kellett rontani a futásteljesítményt, ami úgy látszik, időigényes munka. Miután ez a probléma orvosolva lett, az ember nyugodtan kézbe veheti a modellt, és gyönyörködhet benne. Ez biztosan eltart vagy 5 percig, amikor is észreveszi, hogy a folyosó oldalfala ferde, mintha be lenne feszülve. Biztosan ezt is lehet orvosolni, de őszintén szólva, nekem itt elegem lett, és azóta se nyúltam hozzá. Ritka gány minőség az összeszerelés, engem rendkívül bosszant. Ehhez képest a festés és feliratozás minősége nem rossz, itt legalább egyenesre sikerült a tető és oldalfal találkozása. Összességében szólva, a modell meglehetősen silány minőségű összeszerelést kapott, viszont a forma itt is megfelelő, és talán kevesebb a szembeötlő hiba a norvég modellekhez képest. Viszont az Intercity kiviteles egyedi széria megrendelése kapcsán még mindig nem vagyok meggyőzve, hogy megéri-e.

Az alábbi galériában találtok képeket a Heris kocsiról:

 

Utószóként még hozzátenném, hogy sok a keserűség ezen modellek kapcsán, amiből valószínűleg a gyártóhoz nem fog eljutni semmi. Ha a boltban visszaküldetem a gyárba, talán az érhetne valamilyen fajta visszajelzésként, de mivel a többség úgyis megveszi, az egyetlen dolog, amit elértem volna, hogy nekem nem lenne ilyen modellem, de a jövőben se lenne semmi változás a minőséget tekintve. Amit még lehet, hogy megpróbálok, hogy írok egy emailt a gyárnak a hibákról, hátha azzal jutnak valamire, bár őszintén, kétlem.

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr116172190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

modellfan 2020.12.15. 22:59:39

@stmodell: Igazad van az ajtóval kapcsolatban, valóban említésre méltó hiba.

A Piko változattal nincsen még tapasztalatom, de őszintén szólva én úgy gondolom, hogy amit a Piko manapság nyújt, főleg az Expert kategóriában, az már egy másik kategória, mint amire az emberek gondolnak Piko név hallatán. A Laminát modelljükkel engem konkrétan kenyérre kentek. :)
süti beállítások módosítása