ACME MÁV IC kocsik
2017.10.29. 15:36
A tavalyi év egyik nagy slágere volt az ACME által kiadott következő magyar vonatkozású modell, a második generációs IC kocsik kicsinyített mása. Sajnálatos módon nem vitték túlzásba se a modell gyártását, se a kínálatot, ugyanis mindössze egyetlen, kétdarabos szett formájában lehetett hozzájutni a kocsikhoz. A szett egy első, és egy másodosztályú kocsit kínált, természetesen ezeket kifogástalan minőségben, amire a későbbiekben ki is fogok térni.
A szett tartalma viszont meglehetősen szerencsétlenre sikerült, ugyanis egy IC vonatban ritkán volt több, mint egy elsőosztályú vagon, ellenben inkább másodosztályúakból volt kiállítva. Ahhoz tehát, hogy authentikus IC szerelvényt rakhassunk össze, nem volt elég két szett vásárlása - ami egyébként már elég magas összeget tett ki-, legalább három dobozt kellett volna venni. Így viszont egyből kaptunk volna két felesleges elsőosztályú vagont, amit megpróbálhattunk továbbadni, feltételezhetően alacsony várható kereslettel. Erre a problémára adott viszonylagos megoldást a Quabla által felkínált lehetőség: a második megvásárolt ACME szett első osztályú vagonját átalakítják WRR típusú büfékocsivá, a másodosztályú kocsit pedig átszámozzák. Így hozzájuthattunk egy négyvagonos IC szerelvényhez, amelyben egy WRR kocsi is helyet foglal. Ez a megoldás nekem nagyon szimpatikus volt, ugyanis az egyik hülyeségem a speciális célú személyvagonok iránti fokozott érdeklődés, és ilyen WRR kocsit máshonnan nem lehet beszerezni. Sajnálatos módon nem voltam abban a helyzetben, hogy megengedjek magamnak még egy IC szettet, így lemaradtam erről a lehetőségről, amit azóta is sajnálok. Ha esetleg Quabla-ék még csinálnának is átalakítást, IC kocsi szettet már nem lehet egykönnyen beszerezni. Na de térjünk vissza a vagonokra. A pályaszámok:
- 20-67 056-1 Bp, termes másodosztály, MÁV,
- 10-67 018-3 Ap, termes elsőosztály, MÁV.
Mint említettem, egy első- és egy másodosztályú változatot készített el az olasz cég. A kidolgozás a CAF kocsik, illetve a V63-as minőségével megegyező, nagyon aprólékos, részletes, a feliratok élesek, pontosak. A kocsik megjelenése élethű, nagyon jól visszaadja az eredeti IC vagonok kinézetét. A forma is jól el van találva, a tető íve is megfelelőnek tűnik, mérésekkel igazolni nem tudom, de szemre nagyon egyben van. Első ránézésre, ami nekem picit szembeötlött, hogy mintha a kerekek túl kicsik lennének, de aztán idővel ez az érzés kikopott belőlem. A vagonok belső berendezést is tartalmaznak, ami manapság már azért nem egy nagy meglepetés. A tetőkön a szellőzők filigrán, nem a tetővel egybeöntött, hanem külön kis gombákként elhelyezett elemek. Az ajtók mellett nagyon vékony kapaszkodók kaptak helyet, melyek alatt az ajtónyitó gombok is megtalálhatóak. A vagon oldalán a szellőzőrács nem felirat vagy matrica, hanem a síkból kiálló, tényleges rács.
A modell alvázán található fék-, illetve légvezetékek filigrán, különálló elemekként kerültek elhelyezésre. A forgóvázak kidolgozása szintén aprólékos, az eredetit nagyon jól visszaadja. A vagon vége is részletesen kidolgozásra került, mint korábban már említettem, vékony kapaszkodó, illetve az ajtónyitó gombok is megvannak. Megvannak a furatok a légvezetékek, csavarkapocs számára, amelyet kis zacskókban mellékeltek is a vagonhoz. A homlokfal a jellegzetes ajtókkal szintén nagyon látványosra sikerült. Az ablakok víztiszták, átlátszóak, rajtuk a keret szintén különálló, nem matricázott. A belső berendezés is a valóságnak megfelelő elrendezésű, négyes ülések asztalokkal, illetve kettes ülések váltakozva találhatóak benne. Sajnos a fehér fejtámlahuzat nem került kidolgozásra a festés során, de úgy gondolom, ez elnézhető hiba. :)
A vagonok futása szép, egyenletes, sem a kerekek nem szorulnak, sem a forgóvázak. Sajnálatos módon a sok aprólékos, részletes kidolgozás miatt a szűkebb íveket nem nagyon szeretik, így nem nagyon ajánlatos R4 alatti ívekben futtatni őket. Szintén problémás a futásuk tekintetében, hogy Roco Kurzkupplunggal szerelve, egymás után kapcsolva hajlamosak kiemelni magukat, és ezáltal kisiklani. Egyszerűen a kaszniknak nincsen hely, hogy elforduljanak, és emiatt kisiklanak. Nagyobb ívekben értelemszerűen ez a probléma nem fordul elő. Szintén érdekes, hogy szűk íveken a megegyező gyártótól származó V63-mal is kisiklanak a kocsik, Roco Kurzkupplung használatával. Ettől eltekintve viszont gyönyörű vagonok, nagyon jól mutatnak a pályán szerelvénybe sorozva és önmagukban is. A bevezetőben említettem, hogy nekem egy szettet sikerült beszerezni belőlük, viszont így is szép szerelvényt lehet kiállítani egy Sachsenmodelle/Tillig WRm besorozásával például. Szintén jól mutatnak Roco Gosa-k, vagy esetleg Sachsenmodelle/Tillig Y kocsik társaságában.
Sajnálatos módon ez a poszt egy jó másfél év késéssel született meg, így viszont már nem írhatom, hogy ajánlom megvételre, ugyanis nem lehet őket beszerezni. Ha viszont valakivel szembejönnek ezek a vagonok, véleményem szerint mindenképpen érdemes lecsapni rájuk. Nagyon szép darabjai lesznek bármelyik gyűjteménynek.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.