Roco Vindobona szett

2024.01.23. 20:21

Ebben a posztban egy másfél évvel ezelőtti beszerzés bemutatását olvashatjátok. A bejegyzés témája egy vagonszett, amelyekkel korábban nem nagyon volt dolgom, leszámítva három-négy alkalmat, viszont az utóbbi időben egész népszerű formája lett a hazai vonatkozású modellek kiadásának, legalábbis a gyártók szempontjából. Egyre-másra jelennek meg a készletek, egy-egy híres(ebb) szerelvénynek a kicsinyített mását piacra dobva. Szerintem ez egy jó megközelítés, viszont nem feltétlenül tartanám kizárólagos megoldásnak, ugyanis létjogosultsága van az önálló vagonok kiadásának is, nem pedig csak vagonszettek formájában. Ez volt a fő probléma annak idején az ACME esetében is, amikor a 2. generációs IC kocsit adta ki, de kizárólag kétdarabos szett formájában, így lehetetlenség volt pl. egy egy darab első-, és három darab másodosztályú vagont tartalmazó -egyébként reálisnak számító- összeállítással távozni a boltból, a későbbi szerencsére volt bízva, hogy sikerülni fog-e a cserebere során egy első osztályú kocsit másodosztályúra cserélni. A gyártót persze ez nem zavarta, olyannyira nem, hogy később újból kiadta ugyanazt a szettet, de önálló vagont azóta sem. A jelen bejegyzésben taglalt szett a Roco által került kiadásra, és a Vindobona nevet viselő, D374/375, illetve IEx 74/75 vonatszámokon közlekedő szerelvény kocsijait tartalmazza. A teljes szerelvényt három vagonszett beszerzésével tudhattuk magunkénak, viszont ebből egyedül az első szett tartalmazott MÁV vagonokat, a második szett 4 darab DR, míg a harmadik szett 3 darab CSD vagont tartalmazott. A 10 kocsis szerelvény meglehetősen impozáns látványt nyújtana bármilyen erre alkalmas terepasztalon, de mivel a vagonszett az 1987/88-as menetrendi évet tükrözi, még a MÁV stokk is kompromisszumokkal fér csak bele az általam gyűjtött V. korszakba. Ennek nyomán a másik két szettet nem is szándékoztam beszerezni, és az első szett vagonjait sem mint Vindobona vagy Hungaria tervezem futtatni, csupán mint átmeneti korszakos, narancs ajtós gyorsvonati vagonokat.

A hosszas bevezető után a szettben található vagonok adatai a szokásos formátumot követve tehát a következők:

  • 70-41 015-6, WLAB, MÁV
  • 59-41 002-9, Bc, MÁV
  • 20-41 029-8, B, MÁV.
Csomagolás

A csomagolás tekintetében a Roco esetében -szerintem- sosem volt kifogásolható a választott anyagok és a dizájn minősége és ez ennél a szettnél sincs másként. A három vagont tartalmazó szett egy nagyalakú, lapos dobozban helyezkedik el, amelynek borítóján a három vagon és a szerelvény megnevezése látható ízléses formában, egy magyar zászló kíséretében, ami szerintem kedves részlet.

dsc01137.jpg

A fedlapot leemelve elénk tárulnak a modellek, hungarocellbe fektetve, a kiemelést elősegítő vékony műanyagfóliákban. A kiegészítőket tartalmazó kis tasakok a szokásos megoldás szerint, külön kerültek elhelyezésre. A kiegészítők között megtalálható a szerelvényhez tartozó viszonylatjelző táblák rézmaratott másolata is, amelyeken a feliratok olvashatóak.

Külső

A csomagolás után térjünk rá a beltartalom részletezésére. A gyári adatok alapján a szett IV-V. korszakosként van hirdetve, és mint korábban írtam, az 1987/88-as menetrendi évet modellezi, amikor is egy átmeneti időszakban a vagonok feljáróajtajait narancssárgára festették a szokásos kalapácslakk szín helyett. Alapvetően egyik vagon esetében sem beszélhetünk formaújdonságról, ugyanis korábban már mindegyik megjelent a gyártó kínálatában, mint önálló vagon. 

Az egyszerűbb áttekintés érdekében vegyük egyesével a szettben található vagonokat, de még ezelőtt gyorsan nézzük át a festés és feliratozás témáját. A festés tekintetében a gyártó szép munkát végzett, a kontúrok élesek, nem maszatosak. A színek jól lettek kiválasztva, a kocsiszekrény kékje illik a többi MÁV személyvagon színéhez, és az átmeneti festési variánsnak megfelelően kerültek festésre a kocsiszekrény teteje, illetve oldalsó vastag csíkja. A narancssárga ajtajú kocsik esetében a tető sötétszürke, míg a hálókocsinál a IV. korszaknál megszokott -az oldalsó sávval megegyező színű- világosszürke. A vagonok feliratai szintén részletesek és helyesek, jól olvashatóak, ide sorolnám a maratott viszonylatjelző táblán szereplő feliratokat is. Ezalól kivételt egyedül a hálókocsin az ablakok felett található feliratok jelentenek, melyek sem sorrendjüket, sem pozíciójukat tekintve nem helyesek.

 20-41, B

Ez a vagon korábban már kiadásra került a gyártó által, 20-35-ös pályaszámcsoporttal. Ezzel nem követett el nagy csalást, ugyanis a 20-35-ös kocsicsalád a 20-41-es belföldiesített változata, így összességében ezzel nincsen probléma, strukturális különbségek nincsenek a két kocsicsalád között. Szintén ez a kocsi szerepelt a korábbi Meridian szettben, mint IV. korszakos festési változat, szintúgy 20-41-es pályaszámcsoporttal, tehát a gyártó meglehetősen következetesen bánt ezzel a modellel. A 20-41-es kocsicsalád a győri gyorsvonati kocsik közé tartozik, és mint olyan, formájában is eltér az NDK-ból származó bautzeni kocsiktól, amelyek a -80-as csoportba tartoztak. Trükkös részlet, hogy a 70-41 és 59-41-es kocsik szintén NDK-beliek, viszont a formaviláguk eltér a bautzeni kocsiktól és megegyezik a győri kocsikéval. Tekintve, hogy a tárgyalt szettben mindhárom kocsi azonos formavilággal -mégpedig a győri kocsikkal megegyezővel- került legyártásra, a pályaszámozás helyesnek tűnik. Egy lényeges különbség a kocsivégek kialakítása, ugyanis a győri kocsik esetében ez az oldalfal magasságával megegyező magasságú, míg az NDK-s kocsik esetében ez az ajtó aljáig ér. Ez a különbség nem került kialakításra, így a másodosztályú vagon ezen az összehasonlításon szokás szerint elvérzett. A kocsi homlokfalán található mélyedések sem kerültek pontosan leképzésre, ugyanis az eredetin mindkét oldalon található ilyen, a modellen pedig csak a jobb oldalon, ahol a kábel is található. Szintén nem megfelelő az alvázszerelvények kialakítása. Az ablakok, illetve az ajtók méretei ellenben megfelelőek, de mindez nem mondható el az ajtók ablakairól, amelyek kisebb méretűek, mint a valóságban. A forgóváz kialakítása az igazit tükrözi, és a feljárólépcsők is a gyártótól megszokottan külön elemként, meglehetősen formahűen kerültek leképezésre.

dsc01121.jpg

59-41, Bc

A fekvőhelyes kocsi esetében a korábbi okfejtésből kifolyóan a kocsiszekrény magassága a kocsivégeken megfelelő, de az elméretezett feljáróajtó ablak itt is meglévő jelenség. A forgóváz leképezése szintén megfelelő. A homlokfal kialakítása szintén pontos, ugyanis az NDK-beli kocsik esetében a bal oldali mélyedés nem került kialakításra, így ennek megfelelően ez a modellről sem hiányzik.

dsc01123.jpg

70-41, WLAB

A hálókocsi esetében a kocsiszekrény magassága szintén megfelelő, viszont a homlokfalon található bemélyedések itt sem pontosak, ugyanis ennél a kocsinál a gyártó két mélyedést imitált, míg az eredetin csupán csak a jobb oldalon található. A többi kocsitól eltérően ennél a kocsinál a tetőszellőzők kialakítása sem felel meg a valóságnak, azokból túl sok van és nem is a megfelelő helyen. Az ablakok kialakítása a valóságnak megfelelően asszimmetrikus, a folyosó felőli oldalon 11, míg az ellenkezőn 12 ablak található.

dsc01126.jpg

Belső

A gyártótól megszokott módon a vagonok belső berendezéssel együtt kerültek kiadásra. Mindhárom vagon fülkés kialakítású, és mindegyikben láthatóak a fülkeajtók mellett feltüntetett tamponnyomott ülésfeliratok, amik szép részletet jelentenek. A másodosztályú vagonban az ülések sötétzöld, a válaszfalak világos színt kaptak, ezzel ellentétben a fekvőhelyes kocsiban piros ülések vannak barna válaszfallal, míg a hálókocsiban világosbarna az ülések huzata és barna a válaszfal. A hálókocsiban összesen 5 fülkében található ágy, a maradék fülkékben ülőhelyek vannak, amik számomra kérdéses megoldást jelentenek, erről nem találtam információt, hogy helyes-e.  A folyosó válaszfal kialakítása szép, helyzete függőleges, nem hajlott el, mint a lengyel kocsik esetében. A vagonok világítás nélküliek, de lehetőség van az utólagos beszerelésre.

Futástulajdonságok

Mindhárom vagon szépen fut, a nálam megszokott módon -méghozzá gyárilag felszerelve- Kurzkupplunggal, amely élethűbb megjelenést biztosít a pályán, és ezzel együtt sem tapasztaltam semmilyen siklást vagy futási problémát. Viszonylag szűk íveken is elfordulnak, főleg, ha a külön tartozékként mellékelt fellépőket nem szereljük fel, amiket én még nem tettem meg, tekintve, hogy egyelőre a dobozukban tárolom őket. A tengelyek nem szorulnak, szépen gurulnak és ívben sem akad bele a karima a kaszniba.

Összegzés

Az ebben a bejegyzésben taglalt vagonszett összességében egy szépen sikerült kiadás, úgy gondolom, hogy akinek valamilyen okból kiemelkedő jelentőségű a Vindobona szerelvénye, az kifejezetten örülhet, hogy kiadásra került és a három szettből egy impozáns szerelvényt tud kiállítani. A többieknek pedig egy különleges szerelvény kiállítására ad lehetőséget, ha csak a MÁV stokkot szerzik be belőle, ahogyan én is tettem. A hálókocsi bármilyen szerelvényben felhasználható, míg a narancs ajtós kocsikból akár más gyártók vagonjaival egy átmeneti korszakos szerelvényt is képezhetünk. De természetesen vegyesen is futtathatjuk őket a szokásos festési tervű kocsikkal, ugyanis így is közlekedtek a '90-es évek környékén. A szett minőségére úgy gondolom, nem lehet különösebb panasz, és az árát tekintve egy meglehetősen korrekt ajánlatnak tartom.

Frissítés: a boltok kínálatában előjegyezhető státuszban van a szett, és a gyári honlapon is árral együtt írják, ami alapján feltételezem, hogy újra kiadásra kerül, így egyből aktuálissá is vált ez a bejegyzésem a másfél éves csúszás ellenére. :)

Mindezek zárásaképpen az alábbi galériában tudjátok megtekinteni a szettről készített képeimet:

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr9618119910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása