Ismét egy hosszú idő óta várakozó bejegyzést olvashattok, viszont most legalább egy picit más jellegű témában, mint általában. Az utóbbi időben főleg új beszerzésekről írogattam, hol a friss újdonságaimról, hol már hónapokkal korábban érkezett modellekről, de az az esetek nagy részében általános volt, hogy a gyűjtemény bővüléséről adtam hírt. Most viszont egy másik, talán rég elfeledett témához, a modulépítéshez kapcsolódóan írok. Több, mint 10 évvel ezelőtt nekiálltam egy modulterepasztal építésének, ami az esztergom-kertvárosi állomást modellezi, de különböző tényezők miatt a mai napig nem került befejezésre. Viszont feledésbe sem merült, amikor időm és lehetőségem engedi, igyekszem foglalkozni vele. Így tettem majdnem egy évvel ezelőtt is, amikor elhatároztam, hogy a szőnyegterepasztalozás helyett a meglévő modulokat felhasználva szeretnék időnként egy játszós pályát összerakni. Ehhez több mindenre szükség volt, ugyanis akkortájt az egész állomásból összesen 3 modul volt olyan készültségi szinten, hogy játékra is lehessen használni. Így az elején csupán egy fejállomást tudtam imitálni, és néhány tolatási mozgásban kimerültek a játék lehetőségei. Ez is viszonylag hamar elvesztette a varázsát, mivel a váltókat is kézzel kellett állítani és a szívdarabok sem voltak polarizálva, emiatt majdnem minden mozdony megállt és kézzel kellett átsegíteni őket a kritikus részen. Így hát elhatároztam, hogy itt az ideje fejleszteni a dolgokat: be kéne üzemelni a váltókat.

Az elhatározást tettek követték, így összeszedtem, hogy mikre lesz szükségem. A klubban szerzett tapasztalatok alapján szervóállítású váltókat szerettem volna, amelyeket egy váltódekóder irányít. A szervók esetében a jól bevált Futaba S3003 modellt választottam, a váltódekóder tekintetében pedig a Digitools szervós váltódekóderét választottam, szintén a korábbi pozitív tapasztalatok alapján. Egy váltódekóder négy váltót tud vezérelni, amit ki is használtam hamar. Az állomás végpont felőli végén levő két váltó, illetve az első vágányon található vágányzáró sorompó máris elvisz három kimenetet, a negyedik pedig az állomás kezdőpont felőli végén levő, első vágányhoz tartozó váltót fogja vezérelni. A könnyebb érthetőség érdekében alább láthatjátok az állomás vágányzatáról készült tervet:

modul6_3_meglevo.jpg

A beszerzés idejében ez a váltó, illetve a hozzá tartozó modul vágányzata még nem volt készen, de a tervezés már megtörtént. A fent említett dolgokon kívül még beszerzésre kerültek tartók, amelyek a szervókat rögzítették, illetve acélszál, amely a csúcssíneket mozgatta. Utóbbiakat a Modell&Hobby üzletében sikerült megvásárolnom, így viszont már rendelkezésre állt minden, és elkezdődhetett a szerelés. Az első két váltó, illetve a leendő vágányzáró sorompó viszonylag egy kupacban vannak, mind a három a 75 cm-es modulon belül található, így azokat kényelmesen el tudtam helyezni és bekötni a váltódekóderbe. Egyelőre a váltódekóder is a sínfeszültséget kapja tápfeszültségként, de a későbbiekben ezt tervezem egy külön körre tenni, viszont amíg évente csak egy-két alkalommal kerül feszültség alá, felesleges kiadás lenne.

Így végül hosszú idő után újra haladtam a modulterepasztal építésével, és végre egy olyan újítás került rá, amivel egy lépéssel közelebb került egy tényleges terepasztallá váláshoz. A váltódekóder sikeres beüzemelése után készítettem egy rövid kis videót demonstrációs jelleggel, ezt alább tudjátok megtekinteni.

A későbbiekben bemutatom a további újdonságokat a modulterepasztal kapcsán, amelyek az eltelt idő során történtek, de ezeket majd egy külön posztban olvashatjátok.

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr8614499694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása