Bzmot

2016.06.13. 20:28


2-3 évvel ezelőtt megjelent az Index modellezős fórumokon egy modellező kolléga, aki egy elképesztően ígéretes Bzmot modellel nyűgözte le a közönséget. A modell maximálisan szegecsszámláló hozzáállással készült, tökéletes arányokkal rendelkezett, minden a helyén volt, arányos és hibátlan. Mindenki elismerő szavakkal illette az alkotót, és természetesen egyből megjelentek a "Készítesz másnak is?" jellegű kérdések. A válasz igenlő volt, de az akkor bemutatott példány még csak az elsők egyike volt, így hát várnia kellett annak, aki szeretett volna egyet birtokolni eme remek modellből. 

dsc02770.jpg

Aztán évekkel később meg-megjelentek képek a korábban látott minőségű Bzmot modellekről, más-más tulajdonosoktól. Már az első képek alapján is teljesen magával ragadott engem is, és nagyon szerettem volna egyet, viszont akkor még elérhetetlen távolságban volt tőlem a puszta gondolat is, hogy megrendeljek egyet. Viszont az évek teltek, egyre több példányról láttam képeket, és az élet úgy hozta, hogy már megengedhettem magamnak, hogy megpróbáljak egyet beszerezni. Felvettem a kapcsolatot a készítővel, aki egy nagyon kedves úriember, egyből elküldte az alapinformációkat a modellről, viszont egyből hozzá is tette, hogy hosszú várólista van a rendeléseket tekintve, így várnom fog kelleni. Így hát leadtam a rendelésemet, egy '90-es évekbeli, de már remotorizált változat mellett tettem le a voksomat. Mindenképpen MÁV feliratozást szerettem volna, így a felkínált lehetőségek közül a 364-es pályaszámút választottam. Ezekután következett a várakozás, ami meglehetősen hosszúra nyúlt. Vártam és vártam, időközben egyeztettem a készítővel bizonyos részleteket, melyekben kérdések merültek fel, majd tovább vártam. Végül másfél év várakozás után, idén januárban érkezett a hír, hogy elkészült a modell. Megbeszéltük a találkozót, majd egy kis beszélgetés keretében átadásra került a remekmű. Remekmű, ugyanis nagyon minőségi a modell, és ezt már nem csak a képek alapján mondhatom.

Elsőkörben leszögezendő, hogy a modell teljes mértékben saját kézzel készült, ha jól tudom, a motor és a kerekek képeznek ez alól kivételt, a többi mind saját gyártás. A teljes hajtásrendszer, az áttételek, az alváz, az öntvény, a felépítmény, a belső berendezés. Igen, belső berendezés, ugyanis ilyen is található a modellben, méghozzá a lehetőségekhez képest a legmagasabb szinten. Opció volt, de éltem vele, így Digitools hangdekódert tetettem a járműbe, mely eredeti Bzmot hanggal rendelkezik. Ez volt az első hangos modellem, viszont annyira megtetszett, hogy hatására elindultam a lejtőn, és már azóta van egy újabb hangos modellem, és tervben van egy következő, nagyobb csomag hangdekóder vásárlása a többi gépbe is. :)
Visszatérve magára a poszt alanyára, maximális részletességel lett lemérve és megtervezve minden apró alkatrész, mely az eredetin megtalálható. Minden a helyén van, tökéletesen méretarányos, a jármű iszonyatosan jól visszaadja az eredeti gépet. Az egyes kapaszkodók a homlokfalon, a szélvédők között, a pályakotrón, az ütköző alatt, minden aprólékosan kidolgozva és elhelyezve. Az alváz részletessége szintén elképesztő, az egyedi hajtásnak köszönhetően nem kellett kompromisszumot kötni, minden a (modellezett, remotorizált példánynak) megfelelő helyen található. Ha tudnám, hogy mi pontosan micsoda, leírnám, de így hozzá nem értőként csak alvázszerelvényeknek hívom őket, ezáltal elkerülve a komolyabb leégést. A forgóvázmaszkok szintén a lehető legrészletesebben kidolgozva, tökéletesen visszaadják az eredeti járművet. Az alábbi kép segítségével erről meggyőződhettek magatok is:

dsc02762.jpg

 A beillesztett képen megfigyelhető a részletesség a felépítményen is. Megtalálhatóak a menetrendtartó pöckök, a szellőzőrács az oldalfalon, a besüllyesztett kapaszkodók az ajtó mellett, illetve a fogantyúk az ajtó síkjába mélyülve. Az esővíz elvezető csatornák is a helyükön vannak, mind az oldal, mind a homlokfalon. Az ablakok is megfelelő méretűek, ránézésre is tökéletesen arányosnak hatnak, és a készítőt ismerve ténylegesen azok is. A tető is részletesen kidolgozott, szellőzők, tetőablakok, kémény, bordázat, minden megtalálható rajta. Viszont nem csak a részletesség az egyetlen, amire maximálisan odafigyelt a készítő. A járműszekrény geometriája is tökéletesen képezi az eredetit, a homlokfal kialakítása az eredetit a lehető legjobban leképezi.

Mint korábban említettem, a belső berendezés is kidolgozásra került, és szintén az egyedi hajtásrendszernek köszönhetően a lehető legideálisabban került elhelyezésre a motor, így a belső berendezésnek is jutott hely. A jellegzetes ülések formái az ablakokon egyértelműen átlátszanak, egyből felidéződnek a régi Bz-s utazások emlékei, amik során ezeken a meglehetősen kemény, és nyáron nem túl ideális üléseken zötyögtünk a vicinálisokon. :)

És még mindig van egy dolog, amiről nem esett szó, de a maximális részletesség erre is jellemző. Ez pedig nem más, mint a feliratozás. Minden apró felirat a helyén, tűéles, olvasható. A feliratok színe, mérete és elhelyezése szintén kifogástalan, minden a megfelelő módon került leképzésre. A remotorizáció utáni EUROFIMA felirat sem hiányzik a gépről, a revíziós dátum és a nyíregyházi telephely neve sem. A piktogramok az ajtók mellett, illetve az ajtókon, az alvázszerelvényeken a feliratok, a csapok színre festése, olyan apró részletek, amik elképesztő módon megdobják egy modell színvonalát, ugyanezt tapasztalhatjuk az ACME vagonjai esetében is például, vagy akár a (régi, minőségi) Roco féle dán NoHAB-on. (Egy kis kitérő, annak idején még elég jó áron, akciósan jutottam hozzá egy Roco féle dán NoHAB-hoz, mellyel kapcsolatos eredeti terveim a kaszni MÁV-osra cserélése után történő eladása vagy átalakítása voltak, viszont amikor kézbevettem a dán modellt, olyannyira részletes volt a feliratozása, és annyira szép a kidolgozása, hogy azóta se adtam el, hanem félretéve várja sorsa jobbra fordulását. Sajnos manapság már a Roco nem jelent egyet az ilyen minőséggel.)

Na és akkor a külsőségek után nézzük a belsőt.
Az egyedi hajtás meglehetősen jól teljesít, persze természetesen ez függ attól, hogy mihez viszonyítjuk. Egy gyári Fuggerth hajtáshoz képest jobb, viszont egy minőségi Roco hajtáshoz képest azért vannak elmaradásai. A legelső, és talán legfeltűnőbb / legzavaróbb probléma vele, hogy meglehetősen hangos a motor. Nálam ez mondjuk nem annyira zavaró a hangdekódernek köszönhetően, viszont ha a hangot kikapcsolom, bizony nem a legcsendesebb járgány a pályán. További probléma vele, hogy az általam szőnyegterepasztalozáshoz használt Roco GeoLine pálya váltóin meg-megakad bizonyos irányokból, ilyenkor egy kis segítség kell neki a továbbhaladáshoz. Más pályán egyelőre nem próbáltam, Roco 2.1-es vágányzaton még kipróbálom majd a terveim szerint, egyelőre nem került rá sor. Ez sem egetrengető probléma, de picit azért zavaró. Ezt leszámítva viszont a modell futása egyenletes, szépen gyorsul/lassul, bár ez a dekóder beállításainak is köszönhető.

A jármű számos extra funkcióval fel lett szerelve, ezek: hangdekóder, számos extra hanggal, emellett tolatófény tolatófunkcióval, vezetőfülke világítás, utastér világítás, világítás tiltása oldalanként, fénytompítás. Az utastér világítása elég erős, ez picit kevésbé élethű, de ez csak apróság, talán még állítható is lenne, ha jobban utánanéznék a dekóder CV beállításainak. A ledek fel-/lekapcsolódása nagyon élethű, folyamatos elhalványulódással, nagyon jól néz ki. A hangdekóderben található ajtónyitás/csukás hang, többféle kürtök, állomási bemondó felvételek, melyek segítségével még élethűbbé tehető a játék.
Ezek mellett a jármű még számos további, külön felszerelhető kiegészítővel rendelkezik, melyeket nem szereltem fel a sok dobozba ki-be pakolás miatti sérülésveszély elkerülése miatt.

Összegzésként a modell elképesztően részletes, és iszonyatosan jól visszaadja az eredetit, főleg a beépített hangdekóder segítségével. Emelett futásteljesítménye is megfelelő, apróbb problémáktól eltekintve gond nélkül használható. Bármelyik gyűjtemény ékes példánya lehet. 
A készítővel való beszélgetés során szóba került a mellékkocsik kérdése, melyek tervben vannak, viszont nem a közeljövőben várható érkezésük. Mindenesetre, ha kijönnek, én várni fogok rájuk. :)

A modell pályaszáma:

  • Bzmot 364, MÁV

Az alábbi galériában találhattok még képeket a járműről, ha később igény mutatkozik rá, készíthetek videót is róla:

A bejegyzés trackback címe:

https://modellfan.blog.hu/api/trackback/id/tr1008286518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.06.13. 22:07:01

Valóban nagyon szép ez a modell, mindig lenyűgöz a részletessége. Egyértelműen szerepel a bakancslistámon a beszerzése.
Nem mellesleg az ára szerintem kifejezetten baráti a kisszériás gyártáshoz (meg a színvonalhoz) képest.

legopeti 2016.08.12. 09:59:28

Ki az akitől vette ezt a gyönyörűséget?
süti beállítások módosítása